Antes de 2009


Nevaba en Navidad en la ventana del comedor de la tierra de la niebla, y todos parecíamos felices en la mesa. La sombra de Melahel se mantenía erguida tras los cristales tintados de la puerta de la granja de los caballos que da a la calle. Me aguardaba con paciencia, y dos paraguas en la mano, a que acabara de destripar canelones en la comida familiar. Después del café, salí a rogarle que esperara todavía un momento, porque vestiría con ropa de nieve al pequeño Hayden. Pero su madre bajó las escaleras a toda prisa para preguntarme si estaba loco, que el niño se iba a resfriar. El ángel Melahel me miró sin decir nada, porque él no habla, afirmándome con un gesto de sus manos que deberíamos ir solos a caminar sobre la nieve. Los copos caían densos, como en un cuento soñado por niños.

Dejamos nuestras huellas grandes en esos caminos vírgenes junto al canal, con nuestros abrigos largos, protectores, y las bufandas elaboradas por manos amigas. Hacía días que necesitábamos un afeitado, y el viento salvaje atraía los copos de nieve a nuestras barbitas a medio construir. Él parecía Lee Marvin y yo Ernest Borgnine, rumiando un atraco en un western clásico. Nos detuvimos bajo un manzano desnudo de hojas, y le ofrecí tabaco. Nos hemos pasado a los cigarrillos de liar por la crisis (Melahel a la fuerza, por simbiosis conmigo). Salen mucho más baratos. Nos despojamos de los guantes e iniciamos la ceremonia de hacer rodar las hebras por el papel. Hasta conseguir algo parecido a un pitillo. Temblábamos bajo los frutales. Él me mostró sus dedos congelados, con una sonrisa en sus ojos claros, enmarcados por un contorno de viejas arrugas. Nos pusimos de nuevo los guantes y tragamos humo de la picadura recordando que éste no había sido un mal año, mientras escupíamos los hilillos del tabaco sobrante. Han aparecido ángeles (como Melahel) en mi vida. Y los he sumado a los que compartían antes mi existencia.

Él y yo recreamos, dibujándolos con bocanadas de humo alternativas (como regalándonos cortometrajes), un viaje improvisado a Vilassar de Mar acabándose ese domingo de abril, una tarde en los jardines del Palau Robert por Sant Jordi (con libro robado), un paseo por el Turó Parc en un intermedio de un festival de música moderna (de esa que no se baila en pareja) a finales de mayo, unas tapas en Poble Nou cuando todo estaba cerrado esa noche de julio, una tarde de ese mismo mes en la plaza de la Revolució de Setembre de 1868 en que se regalaban besos, los sinpas de agosto y una noche disparando dardos en las fiestas de Sants, Pi-leau (en el puerto) y Sisa (con cervezas granizadas) por las fiestas de la Mercè de septiembre, un atardecer de finales de octubre en una estación aislada de autobuses -rumbo sur, un dormitorio en un altillo tras las persianas de un taller mecánico en noviembre, un paseo por el Mercat de Sant Antoni una mañana de domingo soleado de diciembre empujando un carrito lleno de libros, una noche de hace poco en la terraza de un hotel mirando pasar la gente por el paseo de Gràcia.

Esa tarde de nieve en Navidad, le dije a Melahel que ya bastaba de nostalgia, que debíamos regresar a casa porque en el canal Barça Televisió pasaban la repetición (del pasado verano) del Barcelona Atlètic-Barbastro de ascenso a segunda B. Apagó su colilla en el suelo congelado, junto al tronco de un manzano viejo. Y caminó conmigo de regreso a la granja. Fastidiado. Dejando su rastro invisible de ángel en la nieve de la tierra de la niebla. Espero que me acompañe este nuevo año. Me he acostumbrado a su presencia.

PD: Que tingueu un bon 2009. Que us vagi tot de cara. I seguiu escrivint. Busqueu una miqueta de temps per fer-ho. Em feu falta tots plegats, igual que l'àngel. Ilse ya te pasaré la traducción por email :-)

17 comentarios:

    El mateix i molt més per a tu, estimat paseante. També ens fas falta! :-)

    Com sempre, un escrit preciós. Llàstima que el petit no pogués acompanyar-vos... Tan bé que s'ho hagués passat...
    Bon any i petonets!

     

    Gràcies Rita (mira que tu i jo som noctàmbuls). Vaig a mirar de dormir que demà marxo. Bon any, i ens llegim el 2009, que encara hem d'explicar mil històries. Un petonet.

     

    jo et desitjo que tinguis salut i feina que no en falti, en aquest tant amenaçat 2009. Deixar d'escriure? que dius ara! jo crec que ens fem falta ja els uns als altres, jo que no tinc amics que?
    I gràcies per les teves visites i comentaris.
    Una abraçada. I al teu àngel també.

     

    bona entrada d'any paseante. un relat impressionant, molt emotiu. al 2009, segur, seguirem fent-nos compayia.

    una forta abraçada!!!

     

    Quan siguem al mig de la frontera entre 2008 i 2009, o sigui, posem en el gra de raïm nº 6, pensaré en tui i el teu àngel. T'ho prometo!

    Mai no deixarem d'escriure, sobre tot si sabem que hi ha persones com tu que ens llegeixen... deu ser una mena de simbiosi, això, perquè ens necessitem els uns als altres... però no filosofem.

    Una càlida i sincera abraçada, senyor Passejador. I una bona entrada d'Any Nou!

     

    Molt bona entrada d'any Paseante.

    M'ha agradat molt el teu bonic passeig junt el teu angel, els vostres records, la neu.

    Hem de tornar a fer unes tapes o una pizza

     

    Com ja t'han desitjat els altres, bon any, Paseante. A veure que ens expliques al primer passeig de l'any. Passa un bon cap d'any i esperem que sigui en bona companyia, ni que sigui amb l'àngel.

     

    Jo a més d'escriure penso fer fotos. S'em dona millor, crec. Però el que segur que faré és llegir les teves històries. Màgiques històries. Em traslladen. Per un moment deixo d'estar davant l'ordinador.
    Fins l'any que vé!!

     

    Bon fi d'any, paseante, i bon any nou.

    Vaig a canviar-me per aquesta nit -tinc triat un modelet gris de Bottega Veneta que serà la bomba.

     

    a mi m'agradaria llegir-te cada dia. Ho escrius tot taaan bonic...

     

    Ja hem arribat al 2009, i el començo llegint-te, rememorant amb tu i com tu els bons moments que el 2008 ens va donar. Jo també et desitjo el millor pels propers mesos. Per a mi, només desitjo tenir rialles (els projectes, ja s'aniran fent...).

    A tots, us desitjo que ens seguim llegint i acompanyant per molt de temps!!!

     

    Que tinguis un molt bon any...ple de bons moments. I sobretot que els àngels no ens desemparin!

     

    Feliz entrada de año Paseante, me levante tarde, ya se sabe noches alegres mañanas tristes...no encontre a la monroe, pero no me quede solo tampoco ;)

    en los madriles no nieva ni de bromas por cierto.


    un abrazo en este estrenado 2009

     

    Oye, me tienes ya podrida con lo de las traducciones. Cuando te engañe y vengas a Madrid te voy a dejar en el centro y me voy a ir corriendo, y entonces a ver quién te traduce la jerga, listo. Por cierto, que pensaba que eras un hombretón, pero lo tuyo con ese Melahel ya me está mosqueando. ¿Te has vuelto Gay (leído con "A", como lo dice Pilar Urbano)?

    ¡Feliz año nuevo, guapo!

     

    Menta, et desitjo el mateix. I quan no trobis amics, crida'ns. Segur que no et fallarem.

    Òscar, ens llegirem. I que duri. Una abraçada maco.

    Montse, gràcies pel sisè raïm. Jo ho vaig fer amb gallons de mandarina per primera vegada en la meva vida. I em vaig ofegar. Però me'n vaig recordar de tu per Cap d'Any, i de les teves aventures amb el Capità.

    Gràcies Khalina, igualment. Pizza o tapes quan vulguis o vulgueu. Sense formatges, eh? Bon any noieta.

    Emily, gràcies. I molt bon 2009 maca. Em va anar bé el Cap d'Any. Em va convidar un àngel al seu cel.

    Fra Miquel, moltes gràcies pel teu comentari. Una cosa que segur faré aquest 2009 és recórrer les teves rutes, seguir les teves petjades d'home savi i tranquil. En tinc moltes ganes. I procuraré observar els petits detalls amb la teva mirada de persona digna.

    Xurri, potser et vas vestir de Bottega Veneta per Cap d'Any. Era el moment. Però al teu blog sembles més senzilla que tot això. Més natural que tot això.

    Nimue, si jo escric bonic, tu deus ser la bomba (que ho ets). Va, que s'acosta el bon temps i has de tenir el zepe a punt, i les xiquetes preparades per ballar. Molt bon any mestra.

    Gemma, ens farem riure aquest 2009. Tu m'alegres sempre. Jo sóc més paradet. I, per llegir-nos, cal que escriguis més sovint. T'estic renyant? Sí. Escrius massa bé com per aturar-te. Tens massa a dir.

    Joana, igualment. Que segueixis així d'elegant. Així de sensible. Així de propera.

    Atikus, feliz año. Me alegra que no fuera una Monroe. Mejor una persona con pocos artificios. Digo yo.

    Ilse, la broma del catalán era para que me pusieras comentarios, que me tenías abandonado. Veo que has picado :-) Y lo de Melahel, como no me quieres, he salido del armario :-) Feliz año guapa. Como siempre espero tus noticias positivas. Esta vez también serán buenas, ya verás.

     

    Estimat Paseante, mentre llegia el teu conte, he sentit la fredor xocant contra la cara i el silenci de la neu tot i haver tormenta. Dones serenitat i això m'agrada molt. Què el teu nou any sigui maravellòs. I també per a tots els teus lectors. Una abraçada mooolt grossa.

    PD muntaràs alguna altre festeta? encara visc de l'última...

     

    Gràcies Rateta. Una abraçada molt grossa també per a tu. I hi hauran més festes aquest any. Estàs convidada a totes, òbviament. Amb carnet vip.