Lindy hop



En mi vida sólo recuerdo haber bailado tres veces. La primera fue en un viaje con el instituto a Barcelona. En la sala La Paloma, la chica más guapa de la clase (además de la más inteligente), Núria, me vio ladeando la cabeza solo en un rincón oscuro, y vino hacia mí como Kim Novak se acercaba a William Holden en la película Picnic: chasqueando los dedos y contorneando el cuerpo. Me sacó a la pista con un fanal entre nuestras manos explicándome cómo debía mover los pies para no pisarla. Nunca he sabido si perdió una apuesta o lo hizo por voluntad propia, pero yo flotaba con mi mano en la cintura avispada de esa adolescente que ahora ejerce de médico en Navarra.

La segunda ocasión fue en ese mismo local, muchos años después. Yo ya estaba licenciado del instituto, de la universidad y de la mili. Estaba allí con mi pareja de entonces y con mi mejor amigo. Los tres en la barra, los tres con un gintonic, los tres aburridos. Nosotros tan morenos y ella tan rubia. Entonces la guapa Hannah me miró como mira Kim Novak a William Holden en Picnic (antes de bailar con él) y me arrastró a la pista tirando de mi camisa, mientras yo intentaba agarrarme a mi gintonic o al brazo del hombre sin suerte, sin conseguirlo. Sonaba un vals y a los cuarenta minutos ya había aprendido los pasos para no atropellarla. Ese día también floté agarrado a esa chica que añoro.

La tercera vez fue en un castillo de Sant Cugat. Estaba allí porque se casaba el hombre sin suerte. Era una boda de alto copete y él me avisó que dejara la boina en casa. Pero el vino era copioso y el ánimo estaba por las nubes cuando comenzó a sonar "Los pajaritos" (nunca entenderé que pusieran esa canción en una boda tan refinada). "¿A que no te atreves a salir?" -me gritó uno de los solteros de esa mesa de ocho hombres treintañeros sin pareja. "A que sí". E incomprensiblemente me encontré como director de vuelo de esa formación coreográfica de siete avutardas granaditas que bailaban al ritmo de ese acordeón a mi espalda, desplegando brazos y piernas, ante la plana mayor de los dirigentes de un partido político que ahora gobierna en Catalunya. El hombre sin suerte no me invitó a su segundo matrimonio. Con razón.

La última vez que estuve a punto de bailar fue durante unas fiestas de Gràcia de hace seis o siete años. Estaba en un local social y una banda de músicos interpretaba swing mientras unas cuantas parejas se movían de una manera incomprensible para mi capacidad locomotora. Pedí una cerveza en la barra y me puse en un rincón oscuro, ladeando la cabeza con la música. Una chica morena de ojos grandes apoyó su espalda en la pared, junto a mí. Y comenzó a mover sus pies siguiendo el ritmo. La miré de reojo porque la tenía vista de un culebrón de TV3 (El cor de la ciutat) donde interpretaba a una ayudante de peluquería. También me miraba de reojo. Antes de que ella pusiera cara de Kim Novak y comenzara a chasquear los dedos, apuré la cerveza de un sorbo y me largué, levantando una ceja en señal de no sé qué. Me sentía incapaz de bailar ese Lindy hop con tan poco alcohol en la barriga. Ni que fuera con una chica de la tele.

PD: Este 2012 pedí en la carta a los Reyes aprender los pasos del Lindy hop. Ya llevo tres sesiones en una escuela de Gràcia. No creo que aguante hasta la primavera porque soy el hazmerreír del grupo.

30 comentarios:

    Així que aprenent a ballar...??? Ara ja no tindrà excusa Sr. Paseante. Un dia m'hi haurà de portar!!!
    Si et consola jo vaig fer dança del ventre (2 cursos) i mai, repeteixo mai seré capaç de fer un sol moviment sense pensar que em faran fora d'on sigui que estic...
    Petonets

     

    A que sembla fàcil ballar? Com diu la Lluna jo també mai seré capaç de donar un sol moviment decentment. Però tu concentra't i ja està, ja veuràs com tot sortirà rodat.

     

    Possiblement vagi equivocada, però a l’actriu del cor de la ciutat que m’he imaginat ballant swing ha sigut la Patrícia Bargalló!
    A mi m’entren ganes de bellugar-me nomes sentint els tams-tams del parc de la ciutadella… però soc incapaç de memoritzar cap tipus de coreografia estipulada, per això molt em temo que segons quins estils de ball siguin absolutament incompatibles amb la meva limitada memòria.
    Es veu que hi han estudis que relacionen la manera de ballar amb el comportament sexual.... No se quina conclusió en treurien els experts d’aquest fet?

     

    No vols dir que era l´Ariadna Planas, aquella noia d´ulls immensos que sempre es mossegava els llavis? Era de l´època en què encara m´empassava tots els cors.

    Jo no et feia de Fred Astaire, però si has sigut capaç d´apuntar-te, tans sols d´això, és que portes el ritme a dins. La única cosa que has de fer és fer-lo sortir a fora. T´ho diu una que és incapaç de coordinar moviments comme il faut però que quan sent el swing no pot deixar de moure´s, encara que sigui mentalment.

     

    Jo en canvi ballo bé, jeje, però abans he de beure una mica, una mica que si bec molt acabo dormint en qualsevol racó fosc o al sofà i després he de demanar perdó...l'endemà...
    A la peli Picnic de la que parles, jo acabaria sent la mestra solterona aquella que balla sola, ara me'n ric.
    Com deu ser que sempre acabes amb la més guapa...

     

    Ah, lo de ballar bé m'ho diu el meu gos, l'única parella de ball que tinc :P
    Paraula de verificació: sopa

     

    Ja ja ja!
    Res de deixar-ho!!!
    El teu "A que sí!" del tercer paràgraf m'ha enamorat.
    :)

    A que sí! :P

     

    Resulta patente, estimado Paseante, que tiene el ritmo en el cuerpo o, más bien, en su cabeza, al ladearla y moverla cuando suena la música. Preveo que será un gran bailarín de este baile lindy hop(tiene una pinta estupenda por lo que se ve en el video).

    Pienso como Emily, cómo será que siempre acaba con la más guapa!?

    Me reserva un baile?
    No me perdería por nada del mundo su movimiento de caderas después de contarnos que es el hazmereir...

     

    Te puedo ver taaaan claramente, Mr. Paseante... Que me recuerdas a una de esas pelis compartiendo protagonismo con la bella Charlize Theron.

    Me encanta bailar, ¿te apuntas el próximo fin de semana a unos valses? Serán en Viena, por si quieres venir... Sí, Viena, el Café Viena de toda la vida, en la zona medio-alta de la city.

    (Un post delicioso, como los de antaño, ya los echaba de menos, snif).

     

    No havia vist el video, Veig que no t'hi poses per poc!!! Bé doncs, quan acabis el curs (pq l'acabaràs, oi?) ens fas una demostració que nosaltres no ens en riurem pas...
    Petonets Paseante

     

    tres clases son una proeza, mi santo sólo aguantó una en una cosa mucho más comedida, simple fox-trot...

     

    Lo que te has perdido Paseante, yo recuerdo mis mejores años cuando bailaba en las pistas de mi tierra.
    Pero nunca es tarde para ello, aunque creo que ya no es lo mismo.
    Un abrazo

     

    Me ha gustado mucho esta entrada, tan bien hilvanada, tan divertida, tierna y nostálgica.

    *Olvidé decírtelo ayer.

     

    Avui he vist el video, està prou bé. Però m'agrada més la cançó de Glen Miller que hi ha després. A més, em recorda que me la van fer ballar amb un hula hop a un festival de final de curs de vuité. Vaig quedar traumatitzada. Va ser el primer dia de la meva vida que em vaig depilar les cames, actuavem davant de nois, hostia.

     

    Pero eso no son piernas...¿cómo pueden moverse así? ¿tú también? qué gracia, Paseante, y qué divertido. Yo es que no sé bailar.

     

    Jo tampoc t'hagués convidat al meu segon casament,...homeee... una mica de dignitat!!
    Ara que ben pensat, si resisteixes les tres-mil classes de lindy hop, això ja és una altra cosa...
    L'avantatge de ser home i ballar lindy hop, és que mai no et faltaran les parelles. Sobretot les de ball.
    Com m'agraden les teves històries paseante!
    gràcies

     

    Ui! Això del Lindy hop, ho veig molt de nivell alt. Abans aprendria una cosa més mecànica, no sé, com el txa txa txa.
    Ja ho domines?, Si home! Ja saps... un, dos tres txa txa txa... i tot lo demés.
    De tota manera a mi em passa com a la KALA que sóc incapaç de recordar els pasos que s'han de fer i tot allò i al final acabo inventant-me el ball.
    A banda hi ha el problema dels hàbits. Ja saps...
    Tu segueix, segueix, ja veus que de parelles de ball no te'n faltaran :o)
    abraçada

     

    Bailas, sielo?

     

    Si tu regalas risas y juerga, esas te volverán a ti multiplicadas.
    Yo una vez me apunté a danza contemporánea, pero lo dejé porque eso de rozar la columna directamente con el suelo, eso de las rodillas en el suelo, que daño!
    pero este tipo de baile es otra cosa...(si te gusta no lo dejes)
    También fui a danza jazz y eso era majo
    Últimamente ves, hago movimiento más acuático...mas blandito

     

    No m'ho puc creure, Paseante! En el Swingmaniacs, l'Orfeó o el Centre moral? Apa que ja té tela començar directament pel lindy! Jo porto un any amb el swing per poder donar el salt. No estaràs buscant una parella de ball?
    Per cert, fantàstic el post! "director de vuelo de esa formación coreográfica de siete avutardas granaditas..." jajajajaja! Brutaaaal!!!

     

    Si te sirve de consuelo a mi no me dejarían ni apuntarme jajaja.



    365 contes
    Terra de llibres

     

    Quina manera més patillera de fer-te voler...Vols lligar amb la noies perquè et treguin a ballar, perquè tu no els ho demanaràs,com si ho veiés. Crec que abans hauran de fer-se un assegurança de les extremitats inferiors.
    Va, si vols, quedem un dia tu i jo i anem a fer un swing per La Paloma. Com? Que està tancada? És clar, ja tenim una edat...

     

    Lluna, també en vaig fer de dança del ventre, i flamenc i tango... He nascut per ballar :-) Un petonet.

    Anna Eme, no, si fixar-m'hi ja mi fixo. El problema és que després els peus van per on volen ells, no per on vull jo.

    Kala, no és la Patrícia Bargalló (he hagut de buscar aquesta actriu a Google). Els que toquen els tams-tams a la Ciutadella es mouen amb prou gràcia. I crec que hi ha estudis relacionant el comportament sexual amb qualsevol altra matèria (fins i tot amb la manera en que distribuixes els coberts a taula).

    País Secret, era l'Ariadna Planas. Premi. Jo també els veia en aquella època els cors, fins que van marxar a un altre barri (diria que a Sants). I no m'ho acabo de creure que no coordinis moviments comme il faut. Tu tens ànima de Ginger Rogers.

    Emily, jo si bec molt acabo agafat a una farola en plan Gene Kelly a "Cantando bajo la lluvia". No recordo la mestra solterona de "Picnic", però no t'hi veig ballant sola, que tu tens ànima de Ginger Rogers o de País Secret. I si que és alt el teu gos que balleu abraçats... Un gran danès?

    Gerònima. A les bodes ja se sap que beus més del compte i acabes dient "a que sí" a la primera provocació :-)

    Daltvila, no creas, yo soy un pato con gafas. Y eso de que siempre acabo con la más guapa es relativo. Dicen que "la belleza está en los ojos de quien te mira". Es una cuestión subjetiva. Y tendrás que enseñarme tu carnet de baile. No me creo que te quede algún hueco antes de final de año.

    Ámber, ¿crees que debería traducir este post al inglés por si lo lee Charlize Theron? Me gustaría acompañarte a bailar un vals al café Viena de la parte medio-alta de Barcelona, pero tengo sesión de country dance (modalidad estampida) en el bar Arkansas de la Guineueta :-) Gracias por tu comentario amable.

    Lluna, els de la terra de la boira som de reptes importants. I lo de la demostració davant vostre ho veig complicat perquè tinc algunes gires internacionals programades :-) Un petonet.

    Xenia, tu santo debió bailar Fox-Trot, subiéndose por las paredes hasta alcanzar el techo, con la derrota de ayer del Barça. Y tú debiste levantar un momento la vista de la costura para pedirle que aprovechara para cambiar esa bombilla fundida de allá arriba.

    Mari-Pi-R, seguro que eras una gran pareja de baile en tu tierra natal y que lo sigues siendo en tu país de acogida. Un abrazo.

    Daltvila, muchas gracias.

    Emily, ara t'he imaginat ballant amb el teu gos, tots dos amb un hula hop. I això de depilar-te, vols dir que no toca fer-ho per segona vegada en la teva vida? És broma, no cridis.

    Ada, bailar es como caminar, pero haciendo poesía en lugar de prosa.

    Parèntesi, què vols dir amb això de tres mil classes? Jo em vaig treure la pràctica del carnet de conduir amb només cinc o sis sessions. I és més complicat coordinar l'embrague amb el canvi de marxes que els passos del Lindy. Moltes gràcies pel teu comentari.

    Fra Miquel, no siguis modest que t'he vist ballar música de djembé a Youtube. Si no et portes bé, posaré el link :-) Una abraçada, maco.

    Montse, ho sento però tinc tots els balls compromesos amb l'Arare. Catxis :-)

    Mónica, ahora te toca ser Esther Williams. Espero que sea por poco tiempo.

    Commuter, encara estàs en la fase prèvia del swing. Quan evolucionis adequadament, en podem parlar de ser parella de ball. De moment, et veig molt tendra encara :-) (I és veritat que semblàvem uns gallinots ballant "Los pajaritos". Sort que no en va quedar memòria fotogràfica -espero.)

    Bajoqueta, pagant Sant Pere canta :-)

    Veí, ja no ens queda ni l'Imperator obert. I mira que tu i jo encara tenim presència per anar a ballar amb senyoretes de la nostra quinta. Conserves aquella americana fosca amb la punteta del mocador sortint de la butxaca superior? Un dia me la vas deixar per treure a ballar la Severa.

     

    Oye, te has olvidado de la 4º vez eh!!! en la plaza Catalunya! bailabas tanto que no has dejado la chica pasar con la bici xDDD

     

    Le aseguro que le he reservado un lugar en mi carnet de baile, pues ni Brad ni George saben bailar lindy hop y me hace auténtica ilusión bailar con usted.

    Buenas noches, Sr. Paseante y no se acueste tan tarde!

     

    Doncs m'agradaria veure't ballant... De fet m'agradaria veure't ballant "els pajaritos". M'encanta que els acabin ballant en els casaments avis, tietes i nens. La gent s'emociona...

     

    Anónimo, no me acuerdo de eso :-)

    Daltvila, lo pagarían caro tus pies y tus zapatos. Espero que recapacites :-) Y eso de dejar de ser noctámbulo es una batalla perdida.

    Khalina, jo t'he escoltat a tu cantant òpera pel carrer, mentre caminàvem. Així que te'n dec una. M'agrada molt que tornis a voltar per aquí. Però m'agradaria més que tornessis a escriure. Un petonet, senyoreta Emily Watson.

     

    Creo que me arriesgaré. Me lo tomaré como un deporte de aventura ;(

     

    Em vaig enamorar del lindy hop al Vi-jazz de Vilafranca fa un parell d'anys. Una escola feia una demo pels carrers i em va semblar un ball tan bonic que vaig pensar de fer classes i tot. Pero no ho vaig fer i fa poc, de camí a casa d'una amiga a Gràcia, vaig veure una escola. A punt vaig estar d'apuntar-m'hi. Pero et vaig veure allà, amb cara de William Holden a Pic-nic i jo aquell dia, no anava de Kim Novak. I em vaig fer enrere. Quina gran parella de ball que s'ha perdut el lindy-hop!

     

    Daltvila, ahora me he sentido como una de esas cuerdas con las que saltas al vacío :-)

    Llum, encara hi som a temps, que tu tens pinta de ser més Kim Novak del que et penses. Un petonet.