Desván



De noche, en el desván sobre mi dormitorio de la tierra de la niebla, deben rondar despiertos todavía, como fantasmas, aquellos antiguos carteles electorales de Jordi Pujol y de Felipe González, arrancados de una revista en 1982 (cuando todavía no podía votar, pero todo aquel cambio me parecía aire nuevo). Quizá bajo ese techo inclinado sigue reproduciéndose también el viejo disco de vinilo con un discurso de la UCD de esa misma campaña (si no recuerdo mal era de Antón Cañellas). Debe sonar antiguo, girando sobre sí mismo entre aquellos dos baúles que vieron el mundo hace cien años, entre las jaulas vacías de los canarios de mi abuela, entre las azadas y las horcas de cuando en esa casa vivían campesinos, entre las cartas de amor con sellos del rey Alfonso XIII cuando todo se basaba en el trabajo y en el esfuerzo y no se podía gastar más de lo que se ganaba. Los desvanes son lugares magníficos para recordar de dónde vienes y deberían visitarlos a menudo los políticos para aprender del pasado y no repetir fracasos.

Esta tarde me marcho en el tren de las siete. Me ha tocado de nuevo estar en una mesa electoral el domingo (esta vez como suplente). En las últimas doce elecciones en la tierra de la niebla he sido agraciado tres veces con ese premio. En 1982 me hubiera hecho ilusión, con esos carteles de Jordi Pujol o de Felipe González tumbados sobre mi cama de adolescente y el disco de Antón Cañellas girando en el tocadiscos. Pero entonces era menor de edad y todo aquel material acabó en una caja de cartón en ese desván con el techo inclinado.

Ahora, en el tren de las siete, me dará pereza arrancar de las revistas que llevaré para pasar el rato los anuncios de Duran i Lleida, Rubalcaba o Rajoy. Los políticos de antes eran dibujos, los de ahora son caricaturas. No quiero que duerman en el desván sobre mi cabeza junto a Pujol y González, que formen parte de mis futuros recuerdos entre aquellos dos baúles que vieron el mundo hace cien años, entre las jaulas vacías de los canarios de mi abuela, entre las azadas y las horcas de cuando en esa casa vivían campesinos, entre las cartas de amor con sellos del rey Alfonso XIII cuando todo se basaba en el trabajo y en el esfuerzo y no se podía gastar más de lo que se ganaba.

PD: Gràcies per aquesta cançó, Rateta. Me'n vaig enamorar quan la vaig escoltar a casa teva.

20 comentarios:

    Paseante?
    Així que malgrat viure a la gran ciutat té vostè els lligams amb la terra de la boira ben nuats. De veritat que guarda a les golfes els posters de les eleccions del 82?? Bé millor no parlo pq a les golfes del poblet del Priorat ves a saber que hi trobariem... Jo tampoc podia votar al 82, pels pèls.
    Un petó

     

    Que joves que sou, mare...
    Una abraçada! :)

     

    No et tocarà la primi, no :P

     

    Aaaahhhh, algú s'ha menjat un trocet de la meva 1ª frase:
    M'agrada la cançó, balla Sr.Paseante?

     

    Eren altres temps, Paseante...
    Si que ets jove! ;)

    I... ja jugues a la loteria? Potser tens predisposició a que et toqui, No?
    petons

     

    A mi también me ha tocado suplente segundo presidente de mesa.
    Como estoy de baja llamé a la junta electoral de zona y me dijeron que justificante del médico.
    Fui a la médico de cabecera me hizo justificante sin explicar mucho, me dijo ley de protección de datos, no tienen por que enterarse de mucho.
    Voy lo presento y cuando me citan me dicen que rechazado. no dije nada
    y una chica me dice debe ser porque como eres suplente segunda, ahora como no se presenten la titular y la primera,
    Cuando me pregunta la médica de cabecera y le comento, me dice pero
    si una persona que está de baja no puede...
    Había tantísimas alegaciones pienso yo...
    Es la segunda vez que me toca, la primera fui titular presidente, la primera vez que podía votar con 19 añosn,ada menos con cuatro urnas, estaba hasta para el parlamento europe, me harte de leer y papeletas y firmar...

     

    En aquellos tiempos, todo lo que olía a democracia era sumamente atractivo y más a nuestras edades que presumo próximas. En mi casa, ante cualquier tema que se trataba en la mesa, yo siempre pedía que fuera por votación... sin mucho éxito he de decir, pues mis padres me miraban con cara de guasa.
    Esta vez he estado completamente desconectada de la propaganda electoral, por fortuna.
    En el fondo y aunque os resulta raro a los elegidos para la mesa, creo que me habría gustado ser designada este año.
    Envidio a quienes compartan mesa contigo, Sr. Paseante, fijo que lo pasaréis muy bien y que tú observarás atentamente, tomando nota mental para tus letras.

    Feliz fin de semana electoral:D

     

    "cuando todo se basaba en el trabajo y en el esfuerzo y no se podía gastar más de lo que se ganaba" Vols dir que alguna vegada tornarem a aquesta lògica?

    Jo vaig ser presidenta fa una pila d'anys a Barcelona i ho recordo com un rotllo patatero! Des que soc al poble no m'han cridat mai (toco fusta!), tot i que imagino que a nivell local es deu viure d'una altra manera.

    Que tinguis un diumenge ple d'anècdotes!

    PD: Jejeje... simpàtica la cançó de la RaTeta

     

    A mi no m'hi han volgut mai a prop d'una urna, potser es que contràriament a "la cumbiera intelectual" em deuen veure tant normal que no em volen a una taula electoral!! (Amb rodolí i tot).
    Si em diguessin que havia de tenir a companys de taula com tu o la gent que t'acompanya a passejar pel turo parc, hi aniria amb molt de gust. (Clar que en lloc de davant d'una llista potser seria millor davant d'un cafè o una cervesa)

     

    Ara que ja està passat ens podries fer un informe d´incidències de la teva taula a la teva manera. Segur que alguna n´hi va haver.

    Vaig presidir una mesa fa un parell d´anys o tres. El millor va ser veure l´esperit democràtic de persones octogenàries, l´alegria als ulls per a poder fer allò que els va ser prohibit tant de temps.
    I els joves que votaven per primera vegada amb aquella il·lusió.

    El pitjor, els de sempre, els representants polítics locals, els estira i arronsa entre ells, les mirades desconfiades, la pressió sobre els membres de la taula. Va ser vergonyós.
    Espero que triguin molts anys a tornar-me a cridar, però si passa i torno a ser presidenta no en deixaré passar ni una. Paraula.
    No es pot ser ni novato ni bona gent amb aquest personal.

    Esperem crònica de jornada electoral lleidatana ;-)

     

    I, bé, com va estar la jornada electoral per a tu? Tenim ganes de llegir/escoltar la crònica, sols que, pot ser, i en vista dels (esperats) resultats electorals, és molt possible que se t'hagin esfumat les ganes...

    Val, sí, ho sé, he estat molt desconectada del món "bloguin'", però, he preferit més viure el meu Califòrnia Dreamin' únic i particular... i gaudir de la vida fora de la blogoesfera. ;)

    Petons, Mr. PASEANTE, un plaer, comme d'habitude, llegir-te,

    Àmber

     

    ains... com m'agradaria tenir un desvan on guardar i trobar tresors! Crec que no hi guardaria fotos de polítics, de totes maneres... mmm... que hi guardaria? mmmm....

     

    Lluna, suposo que remenant capses sortirien aquells cartells esgrogeïts. Un dia he de pujar a les golfes per fer neteja :-)

    Mortadel.la, ja m'agradaria veure el teu deneil. Segur que ets una pipiola :-) Una abraçada.

    Emily, doncs al polític Carlos Fabra li va tocar la loteria no sé quantes vegades. Hi ha gent afortunada.

    Lluna, sóc dels que trepitja :-(

    Fra Miquel, porto vint anys fent cada setmana la mateixa combinació de números a la Primitiva i no hi ha manera.

    Mónica, supongo que siendo segunda suplente les dio pereza aceptar tu baja y buscar a otra persona. Veo que llevas tiempo con ese problema físico. No pensé que te hubieras hecho tanto daño. Espero que te recuperes muy pronto.

    Daltvila, me ha hecho gracia lo de la votación familiar :-) Y no puedo hacer ninguna crónica de esa jornada electoral porque era suplente y a las ocho y cuarto de la mañana ya me mandaron a casa (sin darme desayuno ni nada parecido).

    Commuter, sí que és un rotllo patatero i més si et toca la presidència. Per cert, si em dius per email el poble on vius puc mirar de parlar amb l'alcalde perquè et posi al "bombo" del proper sorteig :-)

    Kala, doncs haurem de fer eleccions a Blogville :-)

    País Secret, el més "xulu" de fer de president és que et ve una parella de mossos a primera hora i et diuen que estan a les teves ordres pel que convingui. Al menys, a mi em va passar. I no hi haurà crònica perquè era suplent i el titular es va presentar com Déu mana.

    Ámber la meva jornada electoral es va resumir en anar a la taula a les vuit menys cinc minuts del matí i no tornar-hi fins a les vuit menys cinc de la tarda per votar. Bentornada, senyoreta californiana.

    Nimue, quin perill tindries tu amb unes golfes i la teva imaginació. Hi podríem trobar des de zeppes fins a monstres de gel:-)

     

    He sentit a parlar de sabates amb puntera metàl.lica...jijiji

     

    I si caus al mar i t'enfonses per culpa de tot aquell ferro? :-(

     

    Sr. Paseante, sé nadar, poquet, però suro. On tenia pensat portar-me a ballar que hi ha perill d'enfonsament?? ;p

     

    Al Moll de la Fusta :-)

     

    Mónica, de res. Ja deu quedar poquet temps per la teva recuperació completa.

     

    Vinga, paseante, que amb la de pistes que he deixat a aquestes alçades ja hauries de saber quin és el meu poble. I pobre de tu que li diguis res al Quim, que he anat un parell de vegades a despertar-lo a ca seva i me la deu tenir jurada...

     

    Commuter, no en tinc ni idea de quin és el poble on vius. Però va bé mantenir una miqueta d'anonimat per aquí. Això ens permet fer volar la imaginació.